Page 42 - EnterUL ONLINE
P. 42
GALERIE & UMĚNÍ: POZVÁNKA DO FILOVKY
Galerie Emila Filly & Lidé výtvarnému umění
– výtvarné umění lidem, o. p. s. Ústí nad
Labem Vás srdečně zvou na výstavu
Zpráva z uzavřeného prostoru
16. 6. — 31. 7. 2020
GALERIE & UMĚNÍ Motivy každodennosti a žitého prosto- riéru bez lidské přítomnosti, ale často
ru se objevují téměř v každé umělecké se stopami lidského působení. Některé
generaci. Polarita vnitřního a vnějšího z jeho maleb jsou svým námětem téměř
prostoru, reflexe domova a základních totožné s malbami Marie Blabolilové,
symbolů, jež ho utvářejí, jsou pro nás jed- obsahově se však odlišují v akcentování
noznačně určující. Tato tematika dostává sentimentu po určitém časovém obdo-
nový rozměr v období, kdy jsou naše do- bí a současně až v jakémsi „portrétním“
movy i existence ohroženy společenský- přístupu k zobrazovanému námětu.
mi, politickými, environmentálními i zdra- Téma bytí uvnitř, reflexe interiéru, běž-
votními zlomy. ných, nejbližších věcí je nyní vzhledem
Interiér, definovaný nábytkem nebo k omezení pohybu a karanténě zapříče-
jeho absencí a lidskou ne-přítomností něné koronavirovou pandemií výrazně ak-
je potom stěžejní i pro práce autorů tuální. V této situaci může (ale také nemu-
zahrnutých ve výstavním projektu pro sí) vnitřní prostor nabývat další významy
Galerii Emila Filly v roce 2020. Dílo Jiřího – vedle útočiště může být vnímán i jako
Kubového (1950), autora spjatého s re- nehostinný, nucený prostor bytí. Výstava
gionem severních Čech, představovalo je proto doplněna o autorku z nejmladší
pro lokální scénu velmi důležité spojení generace, Romanu Horákovou (1987). Ta
s širším výtvarným děním před i po roce se ve své kreslířské tvorbě dlouhodobě
1989. V jeho tvorbě vedle dlouhodobého věnuje reflexi vzpomínek emocionálně
zájmu o krajinu rezonuje v posledních le- exponovaných interiérů. Autorka vychází
tech zájem o běžné předměty (stůl, váza, z rodinných fotografií, na nichž je interi-
okno) a o formát zátiší. Malířka a grafič- ér schován za hlavním fotografovaným
ka Marie Blabolilová (1948) soustředěně motivem – rodinnými příslušníky. Jejich
prozkoumává zdánlivě banální předměty přítomnost nahrazuje občas v kresebném
ze svého nejbližšího okolí. Vnitřní prostor záznamu černá koule, díky čemuž získáva-
se projevuje nejen v námětech jejích jí kresby na významové mnohoznačnosti.
maleb (židle, stoly, křesílka, okna apod.), Výstava Zpráva z uzavřeného prostoru
ale také v osobitém malířském přístupu, prezentuje mimo jiné i autorčiny nejaktu-
při němž zhodnotila jako podkladový álnější kresby, vznikající právě v součas-
materiál linoleum nebo různorodé vzory ném složitém a náročném období.
malířských válečků. Martin Velíšek (1968) kurátorka Vendula Fremlová
aktualizuje tématiku pohledu do inte-
Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem
Velká Hradební 19, (vstup z Dvořákovy ulice)
ÚT–PÁ 11–19 | SO, NE 13–18 | Pondělí zavřeno
www.gef.cz
42