Page 52 - EnterUL ONLINE
P. 52
ga l e r i e & u m ě n í : z e ž ivota m u z e a
tvorba v klauzuře
Výstava představuje část díla Na začátku 90. let byl přijat na pedagogickou
malíře Václava Daneše, který fakultu tehdy nově se rozvíjející Univerzity J. E.
působil v Ústí nad Labem mezi Purkyně. Svým příchodem na Katedru výt-
lety 1964 - 2004. Díla, která bu- varné výchovy Pedagogické fakulty v Ústí
dou vystavena, jsou z větší části nad Labem se zařadil po bok dalších vyni-
práce dosud veřejně nevystavené kajících osobností, které po revoluci v roce
a reprezentují zlomový okamžik 1989 spoluutvářely nový a progresivní
ve vývoji jeho malířského rukopisu. obraz tohoto pracoviště. Obrovský rozhled,
ale i umělecká erudice a hodiny rozhovorů,
působily v raných 90. letech jako zjevení.
Jeho dílo bylo známo spíše částečně, neboť
ga l e r i e & u m ě n í i v otevřených 90. letech vystavoval jen velmi
zřídka. V jistém smyslu žil Václav Daneš velmi
introvertním způsobem a informací o jeho
životě je relativně málo.
Postupně bylo zřejmé, že práce Václava
Daneše není dílem regionální úrovně, jak-
koli se to mohlo zdát díky jisté uzavřenosti,
a hlavně dvacetiletého zákazu vystavování.
To, co činí jeho dílo zajímavou součástí
českého výtvarného umění, je to, že dokázal
rozvinout, a posunout na vyšší úroveň, svoji
Malířské dílo Václava Daneše je spjaté výtvarnou tvorbu i v době normalizace, ve
s Ústím nad Labem od roku 1964. Tehdy které jednak čelil zákazu vystavování, jednak
přišel z jižních Čech sem na sever ve velmi přišel, stejně jako další tvůrci, o společenství
šťastnou chvíli. V tu dobu se zde zkoncentro- výtvarných kolegů, které mohlo být stimulu-
vala generace, která ve druhé polovině 60. let jícím prostředím. Je potřeba říci, že některým
sehrála velmi zajímavou roli ve vývoji nejen jeho bývalým kolegům se toto nepodařilo,
lokálního, ale svým způsobem i republikové- a sice překročit hranici svého díla v 60.
ho umění. Jmenovitě šlo především o jeho letech. Jeho práce, zejména ze 70. a 80. let je
kolegy a přátele ze skupiny Objekt. srovnatelná s tím, co se odehrávalo v tehdejší
V normalizační éře mu byla odepřena československé malbě. Připravovaná výstava
možnost vystavovat, pedagogicky působit, a publikace jsou určitou splátkou dluhu jeho
a tak se stal na dlouhý čas technickým působení zde v Ústí nad Labem a jeho tvorbě.
a grafickým redaktorem nakladatelství
Severografie a jeho malířská tvorba se roz- Doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.
52 víjela v jistém osamocení. (kurátor výstavy)