Page 53 - EnterUL ONLINE
P. 53

GALERIE & UMĚNÍ: FOTOGRAF RUDOLF JENATSCHKE

                                                Jako temnou komoru Jenatschke použí-           GALERIE & UMĚNÍ
                                                val vlastní byt – právě zde totiž vyvolá-
                                                val fotografické desky a filmy.
                                                Černobílé diapozitivy zde také umělec-
                                                kým způsobem koloroval.
                                                Když byl roku 1909 založen v Ústí nad Labem
                                                Klub amatérských fotografů, patřil Jenat-
                                                schke mezi jeho 13 členů. Ve svých počátcích
                                                v roce 1910 klub vypsal fotografickou soutěž,
                                                jejímž ústředním tématem byla labská kra-
                                                jina. První cenu vyhrál Rudolf Jenatschke se
                                                snímkem nazvaným V ústeckém přístavu. Své
                                                nejlepší fotografie pak klub prezentoval ús-
                                                tecké veřejnosti ve dvou vývěsních skříních.

Nakonec získal praktický a moderní fotoapa-     Výstavu Fotograf Rudolf Jenatschke
rát Leica na filmy velikosti 24 x 36 mm, které      lze v ústeckém muzeu navštívit
už umožňovaly pořídit 36 snímků za sebou.              do poloviny března 2021.
Když se rozšířila barevná fotografie, použí-            Mgr. Jiří Preclík (kurátor výstavy)
val v něm známý film Agfa Color, který mu
umožnil vytvářet barevné snímky.                                                               53
Na promítání a přednášky si připravoval ma-
teriál z desek a filmů na skleněné diapozitivy
velikosti 8,5 x 8,5 cm, které měl vždy tema-
ticky seřazené. K jejich předvádění si pořídil
projektor od düsseldorfské firmy Liesegang.
Přechod na malé formáty a především na
Leicu mu cestování značně ulehčil.
Už nepotřeboval velký a neskladný projektor
formátu 8,5 x 8,5 cm a těžké skříňky s křehký-
mi skleněnými diapozitivy.
Moderní projektor na rámečky byl také menší
(5 x 5 cm) a o mnoho lehčí. Barevné diapozi-
tivy na něm také daleko lépe vynikaly.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58