Page 45 - EnterUL ONLINE
P. 45

ga l e r i e & u m ě n í : p o z v á n k a d o f i l l o v k y

Drážďany - Láska k Ústí

Fascinace smrtí, která není chápána jako tragédie,
ale spíše jako přechod k něčemu novému, lepšímu.

To vše se snoubí ve tvorbě Susan
Donath, německé umělkyně, jež
právě vystavuje v Galerii Emila Filly.

Na výstavě “Pravda Láska Ztráta” jsou           Vzhledem k rozloze výstavních prostor má            ga l e r i e & u m ě n í
ke shlédnutí díla, která vznikala během         autorka možnost vystavovat více děl, než
posledních deseti let. Tématicky je expozice    kolik je pro ni obvyklé. Díky této změně
úzce spjata s ústeckým hřbitovem a synag-       perspektivy si během instalací všimla, jak
ogou. Sudety Susan navštívila poprvé v roce     úzce spolu jednotlivá díla souvisí, což si
2007, kdy zde společně se svými studenty        nikdy dříve neuvědomovala.
z drážďanské Hochschule für Bildende            Nabízí se však otázka - proč právě smrt?
Künste spolupracovala na projektu s UJEP.       Smrt hrála v životě Susan vždy významnou
„Tehdy jsem prošla všechny ústecké hřbitovy.    roli. „Jako dítěti z malého města pro mě byla
Podle mě jsou zrcadlem společnosti a způsobů,   smrt něco zcela normálního. Babička s dědou
jak zachází se svými mrtvými. Zejména           měli zvířata, o která se starali, pak je porazili,
Střekov mě velice zasáhl - na jedné straně      a pak snědli. Také jsem s nimi chodila na
skvěle udržované hroby a na straně druhé        pohřby a pokládala je za hezký, důstojný
rozpadající se hrobky někdejší německé popu-    konec.“ V pubertě si poté oblíbila hřbitovy
lace.“ Po této zkušenosti se začala intenzivně  jako místo svatého klidu, oproštěné od ma-
zabývat druhou světovou válkou a jejími         licherné pěny dní. Možná i proto se nakonec
důsledky. Dodnes se o německé hroby na          vyučila v oboru kamenictví se zaměřením na
Střekově sama stará.                            úpravu a malbu náhrobků. V současné době
„V Ústí se cítím jako doma. Bydlím sice         však působí v drážďanské metropoli jako
v Drážďanech, ty ale nejsou mým domovem.        umělkyně na volné noze.
Pocházím z provinčního Halle, kde jsem i vy-    Zaujala-li vás osobnost Susan Donath,
rostla. Je to velmi staré město s bohatou       její tvorba je v Galerii Emila Filly k vidění
historií, bylo silně ovlivněno a formováno      do 29. března.
všudypřítomnou východoněmeckou indus-                                       Bára
trializací. Ústí a Halle jsou si velmi podobné                                                      45
- prosté, přímé, upřímné.“ Vzhledem k je-
jímu původu tedy není divu, že umělkyně
k průmyslem poznamenanému Aussigu
tíhne. Neméně nadšená je i z bývalé Arma-
turky, v níž se Galerie Emila Filly nachází.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50